Fotbolls-EM: Roliganer och the Tartan Army

Fotbolls-EM startar idag. Här kommer lite tankar. Och så avslöjar jag vem som kommer att vinna.

Det ska bli skönt med en stor fotbollsturnering som är någorlunda normal. VM 2018 gick i Ryssland och VM 2022 i Qatar. Två stater som naturligtvis inte borde få arrangera sådana evenemang. EM 2020, som spelades 2021, gick i olika länder. Bland dem Azerbajdzjan, ett land som naturligtvis inte heller borde få ordna något sådant.

Ett enda nordiskt land

Jag är nordist, också i sportsammanhang. Jag har sympati för och håller på de nordiska länderna. Senast var inte bara Danmark och Sverige med, vilket är det normala, utan för första gången någonsin hade Finland kvalificerat sig till ett stort mästerskap. Det var historiskt och kul, även om Finland inte överlevde gruppspelet.

För åtta år sedan, 2016 i Frankrike, var Island det stora utropstecknet. Laget gick till kvartsfinal efter att bland annat ha slagit ut England. De isländska fansens sätt att heja fram sitt lag, med den så kallade vulkanen, blev världsberömt och har använts i olika sammanhang sedan dess.

I år är bara Danmark med av de nordiska länderna (och har världens näst bästa fans, roliganerna). Norge har världsstjärnan Erling Haaland men lyckades trots det inte kvalificera sig. Att Sverige inte är bland de 24 bästa i Europa är naturligtvis ett fiasko. Och förnedringen slutar inte där. I Nations League i höst spelar Sverige på nivå C. Det gör bara ett ytterligare nordiskt lag, Färöarna.

Vem vinner?

Senast det var fotbolls-EM skrev jag en text där jag också förutsade vem som skulle vinna. Jag kan med tillfredsställelse säga att jag hade rätt. Jag trodde på Italien och så blev det.

Den gången skrev jag dock min text efter att den första omgången hade spelats. Jag hade då sett Italiens uppvisning mot Turkiet i den första omgången och blivit imponerad. Nu ska jag förutsäga vem som vinner utan att en endaste match har spelats. Det blir svårt.

Jag börjar med vem som inte kommer att vinna. Det blir inte Georgien. Men det är kul att landet är med. Detta är första gången Georgien är med i ett stort mästerskap. Kul för dem, kul för fotbollen.

Skottland kommer inte heller att vinna. Men jag hoppas innerligt att landet ska göra historia och för första gången någonsin gå vidare från gruppspelet. Skottland har varit med i många EM och VM men aldrig överlevt gruppspelet. Måtte det ske i år. Och landets officiella EM-sång är helt ljuvlig. Om ni inte sett och hört den – gör det. Här. Och så har Skottland världens bästa fans – the Tartan Army.

Så vem vinner då? Jag hoppas på Danmark, tror på Frankrike och befarar att det blir Tyskland.

Varför så negativ mot Tyskland? Svar: Jag förlåter aldrig Tyskland för semifinalen i VM 1982. Det var brutalfotbollens seger över finessfotbollen. Googla för detaljer.  

Äventyret startar. Om en månad vet vi om jag fick rätt.  

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång